Wat valt er dit jaar nog te halen voor Red Bull Racing?

Red Bull racing

Wij zijn nog maar drie GP’s verwijderd van het einde van het 2019 Formule 1 seizoen, de komende maand wordt er nog geraced in de Verenigde Staten, Brazilië en Abu Dhabi. 2019 was het eerste seizoen voor Red Bull Racing met een Honda PU, vanaf het begin hebben ze gezegd dat dit jaar een overgangsjaar is. Het is immers ook niet makkelijk om een andere motor in je auto te integreren, je hele chassis moet er namelijk op afgesteld worden en dan is nog niet zo makkelijk. Dat is dit jaar ook wel gebleken, Red Bull begin dit seizoen met een ruime achterstand op Scuderia Ferrari en vooral Mercedes. Deze achterstand leken ze net voor de zomerstop grotendeels te hebben weggewerkt, of kwam het toch doordat Verstappen meer uit de auto haalde dan dat er in zat? Afijn, na de zomerstop bleek Ferrari flinke stappen gezet te hebben en schoot Red Bull weer voorbij. De laatste GP in Mexico was de eerste GP na de zomerstop waar Red Bull de snelheid had om mee te strijden voor pole en zelfs de overwinning, helaas negeerde Verstappen de gele vlag en had hij pech tijdens de start van de race. Volgens dr. Helmut Marko ging Red Bull 5 GP’s winnen dit seizoen, nu kan dit in principe nog steeds alleen die kans is wel heel erg klein. De focus is al lang verlegd naar 2020, het jaar waar ze bij de wintertests goed willen zijn en vanaf Australië mee willen gaan doen voor de overwinning, maar wat valt er dit jaar nog te halen?

Testen van nieuwe onderdelen en setups

Red Bull Racing is waarschijnlijk al een hele tijd bezig met 2020, waardoor de focus niet meer op de resterende drie GP’s ligt. Dit jaar hebben ze waarschijnlijk veel geleerd over waar het chassis met de nieuwe voorvleugel en bargeboards verbeterd kunnen worden, ook hebben ze veel geleerd over hoe ze de honda motor het beste kunnen integreren met het chassis. Het is niet ondenkbaar dat ze al redelijk wat ontworpen hebben voor 2020, daarom gaan ze misschien al wel onderdelen testen voor volgend seizoen, iets wat teams elk jaar eigenlijk wel doen.

De Honda PU

Er is de laatste jaren natuurlijk erg veel geschreven over de PU van Honda, het Japanse merk kwam in een slecht daglicht te staan door alles wat er gebeurde tijdens de samenwerking met McLaren. Toen Honda in 2018 ging samenwerken met Toro Rosso werd het gelijk duidelijk dat het heel goed mogelijk was dat dit puur was voor Red Bull, die eigenlijk van Renault af wilde. Daarom was het ook geen verrassing dat Red Bull in de zomerstop van 2018 bekend maakte over te gaan stappen op Honda. Honda heeft het in 2019 over het algemeen prima gedaan, ze hebben weer flinke stappen gemaakt en de betrouwbaarheid bleek ook prima te zijn. Het is toch nog steeds lastig te zeggen waar ze precies staan in de rangorde, beter dan Mercedes en Ferrari zijn ze niet maar ze lijken wel Renault voorbij te zijn. De laatste GP’s zullen we misschien wel gaan zien dat Red Bull en Honda de motor helemaal gaan openschroeven om te kijken hoe de motor het dan volhoudt, er wordt immers gedacht dat Honda de PU redelijk conservatief gebruikt heeft dit jaar omdat ze bang waren voor stukken. Hoe Red Bull het gaat doen tijdens deze laatste GP’s kan je lezen op gptoday.net.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.